Навчально-методична діяльність кафедри медико-бологічних основ фізичної культури
Викладачі кафедри медико-біологічних основ фізичної культури в навчальному процесі активно використовують нові освітні технології у навчанні-виховному процесі та активні методи навчання: – рейтингова система, програмний метод навчання, кредитно-трансферна система, інтерактивні методи. Розроблено інтерактивні комплекси з усіх навчальних дисциплін, які викладаються на кафедрі, навчальні програми по кредитно-трансферній системі, які завантажені в систему «Мoodle».
На кафедрі медико-біологічних основ фізичної культури впроваджуються інноваційні технології навчання з метою вдосконалення методики перевірки знань, умінь, навичок студентів, при яких широко застосовується рейтингова оцінка знань, тестові технології. Викладачі кафедри (Соколенко Л. С., Бойко Ю. С., Корінчак Л. М., Танасійчук Ю. М., Поліщук Н.М.) використовують фронтальні технології, колективно-групові навчання, ситуативні завдання та навчання у дискусії з метою формування позитивної мотивації до здоров’я та здорового способу життя, активної позиції до самостійного навчання та професійного удосконалення.
Викладачами кафедри розроблені лекційні курси, методичне забезпечення семінарських і практичних занять з усіх дисциплін, закріплених за кафедрою а саме:
- Основи екології в галузі фізичної культури;
- Педіатрія, вікова фізіологія з основами медичних знань;
- Фізіологія людини;
- Фізіологія людини та вікова фізіологія;
- Репродуктивне здоров’я та планування сім’ ї;
- Гігієна і санітарія в галузі;
- Вікова фізіологія, шкільна гігієна з основами медичних знань;
- Основи медичних знань;
- Вікова фізіологія, шкільна гігієна
- Фізіологічні основи фізичних вправ
- Основи екотрофології (наука про харчування);
- Анатомія людини;
- Анатомія людини з основами спортивної морфології;
- Валеологічні основи здорового способу життя;
- Гігієна у фізичному вихованні та спорті;
- Фізіологія рухової діяльності учнівської молоді;
- Гігієна у фізичної культури та спорту;
- Анатомія і фізіологія людини.
- Основи здорового способу життя;
- Вікова фізіологія та валеологія;
- Фізіологія спорту;
- Гігієна дітей і підлітків в системі спеціальної освіти з основами генетики.
Дисципліни кафедри повністю забезпечені навчально-методичною літературою, програмами, методичними вказівками до виконання самостійних та контрольних робіт. Постійно здійснюється робота по удосконаленню планів практичних робіт з усіх дисциплін, що передбачають індивідуальну, групову, науково-дослідну діяльність. Практичні заняття проводяться згідно розроблених навчальних програм. Застосовуються в навчальному процесі інтерактивні технології навчання та комп’ютерні технології. Навчальні програми та робочі навчальні програми приведені у відповідність до освітніх програм. З дисциплін кафедри удосконалено тести до кожної дисципліни, плани і зміст лекцій, практичні роботи, ІНДЗ, зміст контрольних робіт із зразками виконання. Всі матеріали знаходяться в комп'ютерному центрі і доступні студентам для користування.
На кафедрі медико-біологічних основ фізичної культури функціонує науковий гурток та працюють проблемні групи в рамках студентських наукових товариств. Керівником наукового гуртка «Формування особистості вчителя фізичного виховання як організатора і вихователя здорового способу життя» є: завідувачка кафедрою, кандидат педагогічних наук, доцент Соколенко Людмила Степанівна.
Основними напрямками наукових досліджень є вирішення різних аспектів проблеми в рамках кафедральної теми: «Формування особистості вчителя фізичного виховання, як організатора і вихователя здорового способу життя» (0ІІІU007529), вивчення та дослідження медико – психологічних аспектів виховання студентів педагогічних вузів, виховання дбайливого ставлення до власного здоров’я, здорового способу життя, як до головної людської цінності, та збереження репродуктивного здоров’я молоді.
В межах загальнокафедральної теми діє студентський науковий гурток, який працює над проблемою «Формування культури здорового способу життя серед студентської молоді», науковий керівник Соколенко Л.С. та студентські проблемні групами «Зміст та проблеми валеологічного виховання молоді» Бойко Ю.С.; «Профілактика шкідливих звичок та їх негативний вплив на здоров’я студентської та учнівської молоді» Корінчак Л.М.; «Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я у студентської молоді» Танасійчук Ю.М.; «Формування здоров’язбережувальної компетентності студентської молоді», керівник Поліщук Н.М.
До складу гуртка входять студенти факультету фізичного виховання, факультету фізики, математики та інформатики, факультет дошкільної та спеціальної освіти, інженерно-педагогічний факультет, факультет соціальної та психологічної освіти, факультет початкової освіти.
Проблемна група «Формування культури здорового способу життя», керівник Соколенко Людмила Степанівна доцент, кандидат педагогічних наук. Під час засідань розглядаються наступні питання: здоров’я людини як найвища соціальна цінність; спадковість, середовище і здоров’я людини; генетичне відродження і шляхи оздоровлення людини; особливості харчування хворих людей; профілактика гострих респіраторних вірусних інфекцій та грипу; стан здоров’я дітей в умовах дії різних екологічних чинників; вплив фізичного виховання на формування особистості, аналіз рівня вживання алкоголю в молодіжному середовищі.
Проблемна група «Зміст та проблеми валеологічного виховання молоді», керівник доцент, кандидат педагогічних наук, доцент Бойко Юлія Степанівна. Під час засідань гуртка обговорюються наступні питання: здоров’я молоді – здоров’я нації; вплив шкідливих звичок на фізичний розвиток молоді; психічна складова здоров’я та профілактика неврозів; репродуктивне здоров’я молоді, його формування та збереження; фізіотерапевтичні методи в оздоровленні та навчанні студентів; планування сім’ї, аборти та попередження небажаної вагітності.
Проблемна група: «Профілактика шкідливих звичок та їх негативний вплив на здоров’я студентської молоді», керівник доцент, кандидат біологічних наук Корінчак Любов Миколаївна. Питання, які розглядаються:
формування здорового способу життя в особистісно орієнтованому виховному процесі; про стан сформованості навичок здорового способу життя в учнівської та студентської молоді; боротьба зі шкідливими звичками серед студентської молоді як головна передумова здорового способу життя; тютюнопаління та його наслідки; вплив алкогольних напоїв на організм людини; боротьба з наркоманією – головна умова валеологічного виховання учнівської та студентської молоді; вплив шкідливих звичок батьків на фізичний та психічний розвиток дітей; психолого-педагогічні аспекти профілактики ВІЛ/СНІДу серед студентської молоді; роль вчителя у формуванні здорового способу життя та здоров’я школярів; Виховання свідомого ставлення до збереження та зміцнення здоров’я.
Проблемна група: «Формування системно-цілісних уявлень про здоров’я як ціннісну категорію», керівник доктор філософії, доцент Танасійчук Юлія Миколаївна. Питання, які виносяться на обговорення: імунітет і здоров’я людини; формування особистої відповідальності майбутнього вчителя за стан здоров’я учнів; оволодіння валеологічними технологіями навчання, виховання навичок збереження і зміцнення здоров’я; формування особистості через самовдосконалення; ознайомлення з принципами профілактики венеричних захворювань; створення стійкої мотивації до здорового способу життя у студентської молоді.
Проблемна група: «Формування здоров’язбережувальної компетентності студентської молоді», керівник проблемної групи: доктор філософії, старший викладач кафедри медико-біологічних основ фізичної культури Поліщук Наталія Миколаївна.
Викладачі кафедри беруть активну участь у науково-практичних конференціях (в тому числі міжнародних), які проводяться як на базі університету, так і на базі закладів вищої освіти України.
Кафедра тісно співпрацює з закладами охорони здоров’я:
– відділом охорони здоров’я Уманської міської ради;
– КНП «Уманською центральною міською лікарнею» Уманської міської ради;
– КНП «Уманським пологовими будинком» Уманської міської ради;
– КНП «Уманською психіатричною лікарнею» Уманської міської ради;
– Уманським міським центром первинної медико-санітарної допомоги;
– КНП «Уманською ЦРЛ»;
Уманським пологовим будинком
– Уманською міськрайонною організацією Українського Червоного Хреста;
– державним закладом «Уманської міської санітарно-епідеміологічної станції» Міністерства Охорони Здоров'я України»;
– службою у справах дітей Уманської міської ради.